De invoering van de euro was één van de meest ingrijpende politieke besluiten uit de Nederlandse geschiedenis. Met het Verdrag van Maastricht (1992) besloten de Europese leiders dat het tot dan toe voornamelijk economische samenwerkingsverband van de EG een politiek-monetaire component zou krijgen: de euro.

Namens de Nederlandse regering stemden premier Ruud Lubbers en Minister van Financiën Wim Kok ermee in dat Nederland de gulden zou opgeven en deel zou worden van een monetaire unie met de omringende landen. Niet langer zou ons land haar eigen monetaire beleid kunnen voeren – de rentevoet kunnen zetten, de geldhoeveelheid kunnen vaststellen: dit zou vanaf de invoering van de euro centraal gebeuren door de Europese Centrale Bank.

Zonder noemenswaardige oppositie ratificeerde ook het Nederlandse parlement dit besluit. De jaren verstreken en men leek haast vergeten dat de gulden zou verdwijnen. Totdat de euro er inderdaad kwam: in 1999 giraal, en vanaf 2002 ook fysiek.

In het begin leek alles koek en ei. Het waren jaren waarin Europa, maar ook Amerika en veel andere delen van de wereld, een ongekende economische groei doormaakten – vooral kredietgedreven. Investeringen namen toe en de rentes van met name Zuid-Europese landen daalden. Maar nog geen tien jaar later kwam de eurozone in een existentiële crisis. De Zuidelijke landen bleken tegen kunstmatig lage rentes te hebben kunnen lenen op de kapitaalmarkt. Kapitaalverstrekkers gingen er van uit dat de Noordelijke landen toch wel zouden betalen voor een eventueel faillissement. Zoals we recent hebben gezien rondom Griekenland bleek dit geen onrealistische verwachting.

In weerwil van wat later werd beweerd, is dit perverse mechanisme door de politiek wel degelijk voorzien. Zoals Romano Prodi, de president van de Europese commissie in de tijd dat het verdrag van Maastricht werd gesloten, zei: ‘De moeilijke momenten waren voorspelbaar. Toen we de euro creëerden, was mijn bezwaar als econoom (en ik besprak dit met Kohl en met alle andere staatshoofden): hoe kunnen we een gemeenschappelijke munt hebben zonder gedeelde financiële, economische en politieke pijlers? Het antwoord was: voor nu hebben we deze sprong voorwaarts gemaakt. De rest zal volgen.”

Kunnen we daaruit concluderen dat men zich ervan bewust was dat invoering van de euro niet alleen een zeer ingrijpend soevereiniteitsverlies inhield, maar ook een bijzonder groot financieel en economisch risico? Wist men dat er een crisis zou komen? Of, indien men dat niet wist, heeft men dan niet nalatig gehandeld door zich – blijkbaar – onvoldoende in de risico’s van een muntunie te verdiepen?

Nog altijd verbaast het ons hoe het mogelijk is geweest dat zo’n ingrijpende beslissing met zo weinig kritisch debat gepaard ging. Welke rol speelde de overheid daarbij? Hoe kan het dat politici zich niet veel meer zorgen maakten over de financiële stabiliteit van ons land? Wat wisten de betrokkenen nu precies over de risico’s? En wat wisten ze niet? Hoeveel was en bleef onduidelijk, en was het wel verantwoord om zo’n ingrijpende beslissing te nemen te midden van zoveel onduidelijkheid? Realiseerde men zich dat deze euro op termijn zeer grote nieuwe machtsoverdracht aan Brussel noodzakelijk zou maken – zoals de bankenunie, het stabiliteitspact en de op handen zijnde begrotingsunie?

Deze en andere vragen die gerelateerd zijn aan de invoering van de euro en die daarmee essentiële bouwstenen zijn voor begrip van één van de belangrijkste politieke beslissingen van onze tijd, dienen beantwoord te worden. Politici en andere beslissers verschuilen zich nog teveel achter mantra’s over ‘de kennis van toen’ en ‘ik heb toch gewaarschuwd’. Dit moet tot de bodem worden uitgezocht. Daarom vragen wij het Nederlands Parlement via een burgerpetitie om een parlementaire enquête uit te schrijven over de invoering van de euro. Wat wist de Nederlandse Regering over de risico’s op het moment dat besloten werd tot invoering van de euro? Welke risico’s werden besproken, welke beloftes werden door Nederland en andere landen achter de schermen gedaan? Lag er aan de basis van het besluit inderdaad een politieke agenda, in plaats van een economische ratio, waarover men niet durfde te spreken?

De Nederlandse bevolking heeft het recht om – via haar parlementaire vertegenwoordigers – beleidsmakers en beslissers onder ede te horen, zodat duidelijk wordt hoe degelijk de besluitvorming rondom de invoering van de euro is geweest. Teken daarom ons burgerinitiatief voor een parlementaire enquête over de invoering van de euro op www.peuro.nl.

Op de hoogte blijven?

Ontvang de wekelijkse mail van Thierry

Standpunten

Zorg
  • Bureaucratie in de zorg terugdringen
  • Beperken invloed van zorgverzekeraars
  • Bevorderen generatiebestendig wonen

Lees meer
Kartelbestrijding
  • Openbreken partijkartel
  • Open sollicitaties publieke functies
  • Digitaal stemmen in de Tweede Kamer

Lees meer
Wet Bescherming Nederlandse Waarden
  • Integratieproblematiek aanpakken door:
  • Wet Bescherming Nederlandse Waarden (Wet BNW)
  • Stevige sancties bij niet-naleving

Lees meer
Directe Democratie
  • Bindende referenda en volksinitiatieven naar Zwitsers model
  • Gekozen burgemeesters
  • e-Democracy

Lees meer
Gekozen minister-president
  • Direct door de bevolking gekozen minister-president
  • Behouden vertrouwensregel

Lees meer
Soevereiniteit
  • Soevereiniteit is uitgangspunt democratie
  • Verplichte referenda bij soevereiniteitsoverdracht

Lees meer
Europese Unie
  • Direct stoppen met uitbreiden EU
  • Referendum over de Euro en de open grenzen

Lees meer
Onderwijs
  • Onderwijs naar Fins model
  • Herinvoeren van de basisbeurs
  • Beter opgeleide docenten voor de klas

Lees meer
MKB
  • Beschermen MKB
  • Stimuleren werkgelegenheid zoals in Denemarken
  • Steun voor DGA’s en ZZP’ers

Lees meer
Belastingen
  • Radicale vereenvoudiging belastingstelsel
  • Hoge belastingvrije voet
  • Afschaffing schenk- en erfbelasting

Lees meer
ZZP
  • Onmiddellijke afschaffing Wet DBA
  • Geen verplichte (pensioen)verzekeringen
  • Overheid weer betrouwbare partner voor ZZP

Lees meer
Transport
  • Aanpakken Oost-Europese detacheringsconstructies
  • Handhaven kwaliteitseisen chauffeurs
  • Terugdraaien visumvrij reizen Oekraïners

Lees meer
Economie
  • Drastische vereenvoudiging belastingstelsel
  • Radicale sanering overheid
  • Pensioenfondsen investeren in NL

Lees meer
Internet
  • Investeren in digitale infrastructuur
  • Drastische vermindering regulering
  • Waarborgen privacy

Lees meer
Privacy
  • Betere bescherming persoonsgegevens
  • Niet uitvoeren anti-MKB wetgeving EU
  • Strengere handhaving Meldplicht Datalekken

Lees meer
Cultuurbeleid
  • Promoten Nederlandse geschiedenis & cultuur
  • Stoppen subsidiëren segregatie

Lees meer
Sanering NPO
  • Partij-lidmaatschappen bestuurders openbaar
  • Ombudsman voor waarborging neutraliteit
  • Focus op educatie en cultuur

Lees meer
Veiligheid & Justitie
  • Grenscontroles terug
  • Hogere opsporingspercentages
  • Zwaardere straffen voor gewelds- en zedendelicten

Lees meer
Defensie
  • Uitgaven defensie naar 2% BBP
  • Uitbreiden Nationale Reserve
  • Start-ups militaire technologie

Lees meer
Immigratie & Remigratie
  • Nederland beslist zelf wie wordt toegelaten
  • Restrictief immigratiebeleid
  • Visa naar Australisch model (Greencard)

Lees meer
Geostrategie
  • Normale, constructieve omgang met Rusland
  • Geen regime change meer in het Midden-Oosten

Lees meer
Sociale voorzieningen
  • Behoud van een goed vangnet
  • Werken moet altijd lonen
  • Eerste 10 jaar in Nederland geen uitkering voor immigranten

Lees meer
Ouderen & pensioenen
  • Pensioenen onder nationaal toezicht
  • AOW-leeftijd voor reguliere beroepen op 66 jaar
  • AOW na 40 jaar zwaar werk

Lees meer
Duurzaamheid & innovatie
  • Inzetten op innovatieve groei
  • Investeren in Thorium
  • Stimuleren deel-economie

Lees meer
Dierenwelzijn & milieu
  • Referenda over CETA en TTIP
  • Aanpakken dierenmishandeling
  • Steun voor de agrarische sector 

Lees meer
Drugs
  • Moderniseren drugsbeleid
  • Legaliseren softdrugs
  • Meer preventie verslavingszorg

Lees meer

FVD heeft ruim 45.000 leden

Forum voor Democratie is de snelst groeiende partij van Nederland. In een jaar tijd hebben we al meer dan de helft van het aantal leden dat de traditionele partijen in vele decennia hebben opgebouwd. Steun ons ook door lid te worden. Help ons de grootste partij van Nederland te worden. FVD-lid word je al vanaf €25 per jaar!

Als FVD-ER krijgt u:
  • Toegang tot alle FVD-events
  • De FVD-ledennieuwsbrief en persoonlijke FVD-ledenpas
  • De mogelijkheid om je aan te melden voor campagnes en posities in onze organisatie
WORD OOK LID

Forum voor Democratie wil Nederland structureel veranderen. We willen een brede maatschappelijke beweging opzetten die niet alleen politiek actief is - maar zich ook vertakt in de hele samenleving. Wil je FVD verder helpen, maar ontbreekt het je aan tijd? Steun ons dan met een donatie.

€ 5
€ 14
€ 19
€ 38
€ 45
€ 80
€ 100
€ 140