Deze week was er een bijzondere vergadering van het Europees Parlement. Er moesten knopen worden doorgehakt over de goedkeuring van een corona noodfonds. De bespreekstukken waren via de email beschikbaar en het stemmen kon ook op afstand. Toch vond ik het belangrijk om fysiek aanwezig te zijn om u te informeren over urgente Brusselse zaken die uw aandacht verdienen. Uiteraard nadat we de benodigde voorzorgsmaatregelen hadden genomen en het team beperkt tot het hoogstnoodzakelijke. Het is een afweging die in deze tijd door iedereen gemaakt zal moeten worden. Wanneer verlaten we het huis, en wanneer niet?

Veertien dagen heb ik in zelfisolatie gezeten. Het Europees Parlement had op 10 maart plots haar laatste zitting in Brussel. We hadden die week eigenlijk in Straatsburg moeten vergaderen, maar het weekend ervoor werd dat afgelast vanwege de snelle uitbraak van het coronavirus. Halsoverkop werden door het parlement maatregelen genomen. Dit terwijl ik al op 12 februari via een officiële brief aan David Sassoli, de president van het Europees Parlement, had gevraagd om met een plan te komen. Helaas bleef het antwoord uit.

Mijn zelfisolatie was nodig omdat na thuiskomst een directe collega uit Brussel ziek was geworden. Ik heb van 11 tot 25 maart vanuit huis gewerkt en samen met mijn familie al het contact met andere mensen vermeden. Door de zelfisolatie was ik er zeker van dat ik geen besmettingsbron was en kon daardoor - zonder andere mensen in gevaar te brengen - de bijzondere vergadering van het Europees Parlement in Brussel bijwonen. Aanwezigheid vergroot de slagkracht. 

En dat is ook wat er nu moet gaan gebeuren in onze economie. We moeten - waar mogelijk- zo snel mogelijk weer aan de gang. Met de ‘intelligente lockdown’ is gezorgd dat de exponentiële verspreiding van het virus eindelijk kan worden gestopt en het aantal besmettingen onder controle komt. Het gevolg van dit soort maatregelen is wel dat de wereldeconomie een ongekende deuk oploopt. Ook in Nederland. Maar op dit moment kan het niet anders, want de zorgverlening loopt al op zijn tandvlees. De grote vraag die momenteel de wereld bezighoudt is waar de balans ligt, tussen het redden van levens en het redden van de economie. Het is een duivels dilemma, waar niemand een eenduidig antwoord op heeft. 

Toch moeten er besluiten worden genomen. Ondernemers zien hun inkomsten opdrogen terwijl de kosten doorlopen. Het water staat snel tot aan de lippen. Onze regering heeft gelukkig in korte tijd een aantal steunmaatregelen afgekondigd om te zorgen dat de liquiditeit beschikbaar blijft. Nu is het zaak dat deze snel kunnen worden geëffectueerd. Daarvoor moet het ambtenarenapparaat op volle toeren gaan draaien. Terwijl dit gebeurt moet de aandacht alweer naar de volgende fase van het probleem, want de steunmaatregelen zijn slechts een economische waakvlam.

Het vuur moet zo snel mogelijk worden opgestookt voordat ook de waakvlam dooft. De oplossing is dat bedrijven daar waar mogelijk weer snel open gaan voor zaken. Als duidelijk is dat mensen geen drager van het virus zijn, moeten ze weer aan het werk. Hierbij mag uiteraard geen verdere verspreiding optreden, en dat kan alleen als personen snel getest kunnen worden. In andere landen zijn er testen beschikbaar die binnen tien minuten uitsluitsel geven. Die moeten wij dus ook hebben. En wel nu, want meten is weten. 

Bij beheersen hoort het testen op koorts bij binnenkomst van scholen, bedrijven, winkels, horeca, openbaar vervoer etc. en het dragen van persoonlijke beschermingsmiddelen op alle plekken waar mensen samen komen. We kennen allemaal de ‘rare beelden’ van mensen met mondkapjes in Azië. Wij nuchtere Nederlanders zijn dat niet gewend en hebben er een unheimisch gevoel bij. Maar om levens én de economie te redden moeten we daar wel tijdelijk aan gaan geloven. Testkits, mondkapjes, wegwerphandschoenen, infrarood-thermometers moeten met spoed beschikbaar komen. Daar ligt nu een cruciale taak voor onze overheid. Ook moeten we aan de grens bewaken wie er binnenkomt. Waar komen deze mensen vandaan, waar zijn ze de afgelopen veertien dagen geweest en zijn ze vrij van koorts? Op weg naar Brussel heb ik de grenscontrole van onze zuiderburen meegemaakt en de vertraging was slechts een paar minuten.  

Het redden van levens én onze economie is nu topprioriteit en daar moet alle aandacht naar uitgaan. De vraag waarom Nederland zo slecht was voorbereid en hoe het zover heeft kunnen komen is voor latere zorg. Maar gezien de beelden en informatie uit China, is het gebrek aan testmateriaal en mondkapjes voor een welvarend land als Nederland ongehoord. Om over de aanvankelijke strategie van groepsimmuniteit en de gebrekkige communicatie van de regering nog maar te zwijgen. 

Daarbij zal ook Sassoli verantwoording af moeten leggen. Ik wil van hem weten waarom ik nooit een antwoord op mijn brief heb gekregen. 

 

Rob Roos is Europarlementariër voor Forum voor Democratie. 

Volg hem op:

Facebook: https://www.facebook.com/RobRoos.MEP

Instagram: robroos.mep

Twitter: @rob_roos

LinkedIn: linkedin.com/in/robroosnl

Op de hoogte blijven?

Ontvang de wekelijkse mail van Thierry

Standpunten

Zorg
  • Bureaucratie in de zorg terugdringen
  • Beperken invloed van zorgverzekeraars
  • Bevorderen generatiebestendig wonen

Lees meer
Kartelbestrijding
  • Openbreken partijkartel
  • Open sollicitaties publieke functies
  • Digitaal stemmen in de Tweede Kamer

Lees meer
Wet Bescherming Nederlandse Waarden
  • Integratieproblematiek aanpakken door:
  • Wet Bescherming Nederlandse Waarden (Wet BNW)
  • Stevige sancties bij niet-naleving

Lees meer
Directe Democratie
  • Bindende referenda en volksinitiatieven naar Zwitsers model
  • Gekozen burgemeesters
  • e-Democracy

Lees meer
Gekozen minister-president
  • Direct door de bevolking gekozen minister-president
  • Behouden vertrouwensregel

Lees meer
Soevereiniteit
  • Soevereiniteit is uitgangspunt democratie
  • Verplichte referenda bij soevereiniteitsoverdracht

Lees meer
Europese Unie
  • Direct stoppen met uitbreiden EU
  • Referendum over de Euro en de open grenzen

Lees meer
Onderwijs
  • Onderwijs naar Fins model
  • Herinvoeren van de basisbeurs
  • Beter opgeleide docenten voor de klas

Lees meer
MKB
  • Beschermen MKB
  • Stimuleren werkgelegenheid zoals in Denemarken
  • Steun voor DGA’s en ZZP’ers

Lees meer
Belastingen
  • Radicale vereenvoudiging belastingstelsel
  • Hoge belastingvrije voet
  • Afschaffing schenk- en erfbelasting

Lees meer
ZZP
  • Onmiddellijke afschaffing Wet DBA
  • Geen verplichte (pensioen)verzekeringen
  • Overheid weer betrouwbare partner voor ZZP

Lees meer
Transport
  • Aanpakken Oost-Europese detacheringsconstructies
  • Handhaven kwaliteitseisen chauffeurs
  • Terugdraaien visumvrij reizen Oekraïners

Lees meer
Economie
  • Drastische vereenvoudiging belastingstelsel
  • Radicale sanering overheid
  • Pensioenfondsen investeren in NL

Lees meer
Internet
  • Investeren in digitale infrastructuur
  • Drastische vermindering regulering
  • Waarborgen privacy

Lees meer
Privacy
  • Betere bescherming persoonsgegevens
  • Niet uitvoeren anti-MKB wetgeving EU
  • Strengere handhaving Meldplicht Datalekken

Lees meer
Cultuurbeleid
  • Promoten Nederlandse geschiedenis & cultuur
  • Stoppen subsidiëren segregatie

Lees meer
Sanering NPO
  • Partij-lidmaatschappen bestuurders openbaar
  • Ombudsman voor waarborging neutraliteit
  • Focus op educatie en cultuur

Lees meer
Veiligheid & Justitie
  • Grenscontroles terug
  • Hogere opsporingspercentages
  • Zwaardere straffen voor gewelds- en zedendelicten

Lees meer
Defensie
  • Uitgaven defensie naar 2% BBP
  • Uitbreiden Nationale Reserve
  • Start-ups militaire technologie

Lees meer
Immigratie & Remigratie
  • Nederland beslist zelf wie wordt toegelaten
  • Restrictief immigratiebeleid
  • Visa naar Amerikaans model (Greencard)

Lees meer
Geostrategie
  • Normale, constructieve omgang met Rusland
  • Geen regime change meer in het Midden-Oosten

Lees meer
Sociale voorzieningen
  • Behoud van een goed vangnet
  • Werken moet altijd lonen
  • Eerste 10 jaar in Nederland geen uitkering voor immigranten

Lees meer
Ouderen & pensioenen
  • Pensioenen onder nationaal toezicht
  • AOW-leeftijd voor reguliere beroepen op 66 jaar
  • AOW na 40 jaar zwaar werk

Lees meer
Duurzaamheid & innovatie
  • Inzetten op innovatieve groei
  • Investeren in Thorium
  • Stimuleren deel-economie

Lees meer
Dierenwelzijn & milieu
  • Referenda over CETA en TTIP
  • Aanpakken dierenmishandeling
  • Steun voor de agrarische sector 

Lees meer
Drugs
  • Moderniseren drugsbeleid
  • Legaliseren softdrugs
  • Meer preventie verslavingszorg

Lees meer

FVD heeft ruim 45.000 leden

Forum voor Democratie is de snelst groeiende partij van Nederland. In een jaar tijd hebben we al meer dan de helft van het aantal leden dat de traditionele partijen in vele decennia hebben opgebouwd. Steun ons ook door lid te worden. Help ons de grootste partij van Nederland te worden. FVD-lid word je al vanaf €25 per jaar!

Als FVD-ER krijgt u:
  • Toegang tot alle FVD-events
  • De FVD-ledennieuwsbrief en persoonlijke FVD-ledenpas
  • De mogelijkheid om je aan te melden voor campagnes en posities in onze organisatie
WORD OOK LID

Forum voor Democratie wil Nederland structureel veranderen. We willen een brede maatschappelijke beweging opzetten die niet alleen politiek actief is - maar zich ook vertakt in de hele samenleving. Wil je FVD verder helpen, maar ontbreekt het je aan tijd? Steun ons dan met een donatie.

€ 5
€ 14
€ 19
€ 38
€ 45
€ 80
€ 100
€ 140